3 trin der giver dig salgssucces i år.
Uanset om du allerede har fastsat dine salgsmål, eller er i fuld gang med sætte dem, så er her 3 trin, du kan bruge for at sikre salgssucces i år.
Læs hvordan du kan få glæde af min skabelon til en salgsplan her
-
Planlæg din salgssucces
Brug den nødvendige tid på at planlægge din succes. Vi har alle lange to-do lister og vi har tendens til bare at "gøre som vi plejer".
Hvis du bruger mere tid på planlægning, vil du også blive mere succesfuld.
Hvor er det du gerne vil hen med din virksomhed? Hvad er dine personlige mål? Hvilke kunder vil du gerne arbejde med?
Tager du dig tid til at svare på ovenstående, så er der et godt fundament til at opbygge en stærk salgsplan.
Jeg opdaterer mine mål hvert år, og sætter nye mål for min virksomhed og mig selv. Det tager tid, men det holder også fokus på det vigtige året igennem, og resultatet er det hele værd. Du burde gøre det samme, hvis ikke allerede du er i gang.
Er i flere i salgsteamet, skal i selvfølgelig være enige om salgsmålet, så I kan opbygge en solid plan, der tager virksomheden i den retning, du ønsker at vækste.
-
Lav en realistisk salgsplan
Jeg har ikke tal på hvor mange urealistiske salgsmål jeg har set gennem årene. Specielt nystartede virksomheder har salgsmål der er vanvittig høje. Derudover så har de ingen ide om hvordan de vil nå i mål.
Nogle virksomheder lægger også bare 5 eller 10% til sidste års resultat når de laver deres budget.
Desværre er denne metode lige så god som at gætte. Der er typisk en meget lille eller ingen forståelse for, hvad der er muligt på markedet.
Derudover er omsætningen ikke det eneste du skal tage højde for. Der er også faktorer som større indtjening eller bedre og mere effektive processer.
Nogle virksomheder går efter en bestemt procentdel af markedet. Ofte hører jeg dette: "Det er et marked på 160 millioner, vi vil være tilfredse med 5% af dette"
For at få den ønskede salgsvækst uden at tage pusten fra din virksomhed, har du brug for en plan, og planen skal starte med realistiske mål.
I stedet for at gå efter 5, 10 eller 15% vækst, fordi det er det, som din bestyrelse eller advisory board forventer, så burde du gå til salgsteamet og dine kunder for at finde ud af hvad der er muligt.
Derefter kan du beslutte, hvilke ressourcer der er behov for, for at du kan nå i mål.
4 spørgsmål der afgør din vækst:
- Hvor stor en vækst er realistisk med de nuværende ressourcer og processer?
- Hvor er det muligt at optimere dine processer?
- Hvilke ressourcer vil være nødvendige for at opnå den ønskede vækst?
- Kan du generere nok kundeemner til din pipeline, så du kan ramme forventningerne til væksten?
Nu er du klar til at lave din salgsplan færdig. En plan der beskriver præcis, hvordan og hvilke ressourcer der skal bruges. Når du har et realistisk mål og forstår de nødvendige ressourcer, er du godt på vej.
En kritisk faktor i at opnå salgsmålet er generering af nye emner. De fleste virksomheder genererer ikke nok kundeemner. Det kan være et alvorligt problem, der kan give dig mange søvnløse nætter.
Din salgsplan skal specifikt angive, hvordan du genererer nok kvalificerede kundeemner til at opnå den vækst du ønsker.
-
Del din plan
Når du har en plan, skal du dele den. Først og fremmest med dit team, din bestyrelse, advisory board og andre rådgivere du har. Alle skal forstå visionen og deres rolle for at nå målet.
Din salgsplan er et dynamisk dokument, der løbende skal tilpasses det marked du er i. Derfor skal du også løbende kigge på din salgsplan og se om den stadig holder, eller der er noget der skal rettes til, for at nå det mål du har sat.
Start din planlægning nu
Jeg ved det kan være svært at finde tid til planlægning. Jeg ved også at uden planlægning er det svært at nå i mål.
Der er en masse forskellige ting der hober sig op, brande der skal slukkes hos kunder og meget andet der kommer i vejen.
Det er nu det er vigtigt at holde fokus. Vil du gerne have salgssucces, så se her, hvordan jeg laver en salgsplan der sikrer mig succes.