Hvorfor køber dine kunder af dig?

Har du nogensinde stillet dig selv det spørgsmålet, hvorfor køber dine kunder af dig?

Hvis svaret er: fordi du har det bedste produkt til den bedste pris, så tager du sandsynligvis fejl.

"If you are not taking care of your customer, your competitor will" - Bob Hooey

Hvis svaret derimod er, at du har skabt den rette kemi og tillid med kunden, og på den måde opbygget en relation. Så er du nok nærmere det rigtige svar.

Kunder køber meget sjældent et produkt eller en ydelse, hvis ikke der er en god kemi og en god relation.

Hvorfor køber dine kunder ikke?

De sælgere jeg møder i min hverdag spørger ofte, hvorfor køber kunderne ikke? Ofte svarer jeg dem, at det gør kunderne også og spørger dem så, hvorfor køber kunderne ikke af dig?

Hvis kunden har et tydeligt behov, så skal de nok købe. Uagtet du har verdens bedste produkt, endda til den billigste pris i markedet, så kan du på ingen måde regne med at kunden køber af dig. Det kræver tillid og jo tungere et produkt og ydelse du sælger, jo mere tillid kræver det.

Hvordan skaber du den nødvendige tillid?

Den enkelte forklaring er, det handler om den rigtige relation. Den lidt længere forklaring er, at skaber du den rigtige relation med kunden, så sikrer du en loyal kunde der har den fornødne tillid til dig og din virksomhed.

En relation til en kunde er lidt som en god ven. Hvad gør dine venner til gode venner? Prøv at spørge dine venner, hvorfor de er venner med dig? Svaret vil du kunne bruge i at opbygge den rigtige relation til dine kunder i fremtiden?

Husk, at i sidste ende handler det ikke om at få en ordre. Det handler om at få en kunde.

Vil du lære mere om at sælge, så læs mere om Salgsfabrikken her.