Salgstræning giver resultater

Salgstræning er vigtigt for alle i virksomheden, der har kontakt til kunderne

  • Opkvalificering af kompetencerne
  • Stort udvalg af kurser
  • Undervisningsform der passer jer
br

"Jeg føler mig meget mere rustet til, at gøre de ting som jeg på ingen måde før har kunne sætte ordenligt struktur på"

Brian Rønnow

Professionel salgstræning til sælgere, iværksættere og ejerledere.

Salgstræning er vigtigt for alle der har kontakt med kunder. Uanset om du er ansat som sælger, eller har en anden funktion i virksomheden.

Sælgere er som sportsfolk, og opnår bedre resultater på samme måde. Begge grupper skal træne for at blive bedre. Sælgere skal salgstræne og atleterne skal træne deres sport. Gennem træning optimeres resultaterne kontinuerligt, fordi de gennem konstant træning sætter sig selv målet om at rykke grænserne ved hver eneste session.

De middelmådige resultater forsvinder langsomt ud af statistikkerne, mens de gode resultater bliver en kutyme.

Det næste mål er så at gøre de gode resultater til de bedste resultater, for så i sidste ende at kunne udføre samtlige opgaver på det absolut højeste niveau. Jo mere træning og erfaring, jo højere bliver det gennemsnitlige niveau.

Den samme logik kan anvendes for dine medarbejdere i din virksomhed, fordi jo mere erfaring de har inden for salg og kundekommunikation, jo bedre bliver resultaterne. Derfor er salgstræning vigtigt selv for erfarne sælgere.

Resultater på et kontinuerligt højere niveau betyder i sidste ende, at din virksomhed vil generere en højere årlig omsætning, og derfor er et salgstræning en løsning, der gavner både dig, dine medarbejdere og din virksomhed.

Salgstræning giver tillid hos kunderne

Når dine sælgere ved, hvad de taler om, føler kunderne sig i trygge hænder. Er der derimod en tøven, fordi der skal tænkes over spørgsmålet, fremstår de uengagerede og som uden nogen særlig viden på området. Kunderne forventer, at sælgerne ved, hvad de snakker om, og gennem et salgskursus lærer de, hvordan de først og fremmest sælger bedre, men samtidig også hvordan det skal komme til udtryk gennem samtale, at de er professionelle og oprigtige. Hvis kunderne ikke stoler på sælgeren, kan det være ligegyldigt, hvor stærk en viden, du som sælger har om det produkt, du sælger.

Kompetente medarbejdere giver gladere kunder

Når tennisspilleren skal vinde sin kamp kræver det, at han er kompetent i samtlige facetter af spillet; serven, smashen, baghånden og forhånden. Hvis spilleren mangler kompetencer i blot én af disse facetter, forringer han sine chancer for at vinde kampen. Ligeså vel skal sælgeren mestre samtlige facetter af salget for at kunne levere en ydelse, præcis som kunden vil have det. Sælgeren skal forstå kunden, og kunden skal forstå sælgeren, og professionel salgstræning kan hjælpe med dette et langt stykke af vejen. Gladere kunder betyder ultimativt, at de højst sandsynligt vender tilbage på et tidspunkt, og fastholdelsen af kunder er lige så vigtig som det at erhverve sig nye kunder.

Tilpasset salgstræning til din virksomhed

For at kunne optimere salgstallene er det nødvendigt for mig at have et indgående kendskab til din specifikke virksomhed. Gennem denne specialisering bliver udfaldet af træningen ikke generel, men derimod særligt tilrettelagt for omstændighederne af din virksomhed. Virksomhedens ydelser, medarbejdere og målgrupper bliver overvejeret og vurderet, inden salgstræningen startes, fordi dette giver mig bedre betingelser for at kunne levere præcis den træning som der efterspørges.

En effektiv sælgerstil

Overordnet set er målet at lære dine ansatte at arbejde målrettet, selvstændigt og systematisk gennem en professionel håndtering af kunderne. Dette udarbejdes naturligvis tilrettet din virksomhed, så sælgerne oplæres efter, hvad der er nødvendigt på lige præcis deres arbejdsplads. Det betyder, at sælgerne opnår en sælgerstil, hvor der er fokus på fordel, udbytte og kommunikation hos hver unikke kunde frem for, at salgstalen bliver monoton og ensformig. Gennem et tilpasset salgskursus gør du dine medarbejdere komfortable i deres opgaver, hvilket i sidste ende betyder at kunderne tilfredsstilles, og at effektiviteten øges.

Hold fokus og hæv niveauet

Via gennemgående salgstræning lærer dine ansatte, hvad, der er værd at fokusere på, og hvad der bør glemmes. Det gælder om at fjerne de dårlige tendenser, der kan være skadelige for kundeoplevelsen, og udelukkende fokusere på det, som gavner salget. Med andre ord skal salgsprocessen automatiseres, så det perfekt udførte salg bliver en vane frem for en sjældenhed, og dette sker kun gennem træning. Når fodboldspillere skal øve særlige bevægelser eller spark, vil de ikke udføre det perfekt fra start, men gennem konstante øvelser vil resultatet løbende optimeres, og spilleren vil til sidst udføre det perfekt 9/10 gange.

Automatisering af de gode tendenser

Det bliver altså en vane for spilleren, så han ikke længere skal tænke og fokusere ekstra hårdt for blot at udføre det nogenlunde, og det samme gør sig gældende for dine sælgere. Når de gode tendenser sætter sig fast, har de et større overskud i samtalen, og disse ting kan kunderne mærke. Kunden føler sig tilpas, når sælgeren føler sig tilpas, og det større overskud vil tillade sælgeren at fokusere på andre ting under samtalen, hvilket betyder en højnet effektivitet. En højnet effektivitet betyder, at mere arbejde bliver udført, og det vil samlet set have en positiv indvirkning på virksomhedens omsætning.

Medarbejdertilfredshed giver et bedre arbejdsmiljø

Når dine ansatte løbende deltager i salgskurser, vil de opleve et større niveau af selvstændighed, når de skal sælge. De er ikke længere det mindste i tvivl om nogle instanser af salgsprocessen, og når man laver et godt stykke arbejde, er man mere tilbøjelig til at være tilfreds med sig selv og sin indsats. Dette betyder først og fremmest, at deres selvtillid øges, men det giver også en bedre atmosfære på kontoret, hvis der er en fornemmelse af, at det går godt for virksomheden. Gennem salgstræning hjælper du altså den individuelle på vej, men det påvirker også kollektivet til det bedre, så der opnås et arbejdsmiljø med overskud og effektivitet.

Træk alle med op

Spiller en spiller godt på et hold, løfter det holdet en smule, men hvis alle spillere leverer deres bedste, kan der ikke kræves mere, og du har derved fået det maksimale ud dine ansatte. Deres motivation består i at levere et stykke arbejde, der som minimum lever op til gennemsnittet på arbejdspladsen, og hvis du som ejer øger det gennemsnitlige niveau gennem et salgskursus, vil det automatisk trække alle i den rigtige retning. Har du yderligere spørgsmål eller ønsker til salgskurset, kan du kontakte mig på 70 20 88 77 eller udfylde den nedenstående formular.

Vil du vide mere om online salgstræning, så besøg Salgsfabrikken, hvor vi har samlet alt vores online salgstræning. Er du mere til en skræddersyet salgskursus til dine sælgere i din salgsafdeling, så læs mere om skræddersyet kurser her.

 

salgstræning & salgscoaching

Personlig rådgivning?
Ring på 7020 8877

Alt samarbejde handler om god kemi. Book et opkald i dag, og lad os se om vi skal arbejde sammen.