Sommeren er over os
Om lidt holder mange af os en velfortjent sommerferie.
Det er en oplagt chance til lidt ekstra kundepleje. Ofte så plejer vi kun kunderne lidt ekstra op til jul, men hvorfor ikke gøre det hele året.
Jeg har samlet 7 ting der får dine kunder til at elske dig – hele året.
1. Ring og sig tak
Du kan gøre det hele året, og det koster ikke noget. Udvælg nogle kunder om ugen og ring og tak dem for den forretning i har sammen. Du vil blive overrasket over resultatet.
2. Send et kort
Ofte så sender vi kort op til jul, hvis da vi ikke for længst har ladet e-mail afløse kortet. Igen kan du gøre det hele året, og det er forholdsvist billigt.
Køb nogle personlige kort, og skriv en personlig hilsen på hvert kort.
3. Besøg kunden
Her i feriesæsonen er der oftest lidt ekstra tid. Jeg har før haft stor succes med at besøge kunder i ferieperioden og tage is med til personalet. Her får jeg ofte en lidt løsere snak med kunden, og skaber en endnu stærkere relation.
4. Hold et kundeevent
Inviter dine nuværende og tidligere kunder til et årligt event. Det kan være en sommerfest, et julearrangement, et grillarrangement eller noget helt tredje. Ofte opnår du størst succes hvis du holder dig uden for de klassiske højtider.
For en del år siden var jeg ansat i en virksomhed, hvor en leverandør bookede en hel teatersal, og inviterede kunder med familie i teateret til en børneforestilling.
5. Send dem henvisninger
Dine kunder vil elske at få henvisninger fra dig, og det er nok den bedste gave du kan give dem. Hav derfor altid dine kunder i baghovedet når du møder nye potentielle emner til dine kunder.
Gå også dine kunder igennem og se om der kunne være kunder der kunne have gavn af hinanden.
6. Giv dem en bog
Kig på de bøger du selv læser, der har haft stor betydning for din egen forretning.
Med en bog lærer du din kunde bedre at kende, og i har i fremtiden en fælles bog at tage udgangspunkt i når i taler sammen. Det kan give anledning til mange gode diskussioner om bogen.
Husk at skrive en personlig hilsen i bogen inden du aflevere den til din kunde.
7. Brug de sociale medier
Nævn dine kunder på de sociale medier. Det kan være i et tweet, eller tag dem på linkedin eller facebook. Dette giver dem reklame og de ved at de er værdsat af dig og din forretning.
Vil du have flere tips til hvordan du får dine kunder til at elske dig, så er sommer salgsworkshoppen måske noget for dig.