Halloween er en god anledning til at skrive om alle de skræmmende sælgere der er derude.
Halloween er godt nok en relativ ny tradition i Danmark, men jeg synes den er hyggelig og lidt skræmmende, med alle de uhyggelige ting der sker. Det er den tid på året, hvor spøgelser, vampyrer, mumier og prinsesser banker på døren og siger ”slik eller ballade”.
For mig er det altid sjovt at se de udklædte børn, når de går fra dør til dør og samler slik ind til halloween.
Halloween er et godt tidspunkt til at skrive lidt om, hvad man kan gøre for ikke at være en skræmmende uhyggelig sælger. Du ved sikkert godt hvor jeg vil hen? Der er visse ting som sælgere gør, der bare er, ja.. skræmmende.
Lad mig give dig nogle eksempler:
1 - Har du relevans til dit kundeemne?
SALGSCHEF|DK er en lille virksomhed, vi er to konsulenter plus det løse. Jeg får ugentlige opkald af sælgere, der vil være “partner med mig”.
Hvad de mener er, at de vil have mig til at sælge deres produkter til mine kunder.
De er typisk på udkig efter konsulenter der arbejder med salgsteams, og som der derfor kan lave mange henvisninger hver måned.
Det er der egentlig ikke noget galt med, det er smart tænkt, men jeg vil mene at langt de fleste sælgere der ringer til mig, er dårligt forberedt når de ringer.
Her er der nogle af de spørgsmål der render igennem mit hoved, når jeg svarer på deres uventede opkald:
Hvorfor ringer du til mig?
Hvem er jeg?
Hvad laver min virksomhed?
Hvor store er vi?
Hvem er vores kunder?
Do your homework! Alle disse informationer kan du enten finde på hjemmesiden eller på min LinkedIn profil.
Hvis det stadig er relevant når du har styr på ovenstående, så ring endelig til mig. Men du skal ikke ringe bare fordi mit navn står på din liste over potentielle konsulenter
2 - Sender du spam beskeder over LinkedIn?
Når jeg får en besked på LinkedIn, så forventer jeg at det er en personlig besked fra en person, der gerne vil oprette en forbindelse til mig og opbygge en relation.
Jeg hader når nogle vil connecte med mig, og sekundet efter sender salgsmail. Eller endnu værre, sende en Inmail, uden at vide om vi er et godt match.
Svaret er et rungende “nej” fra mig, det er især et nej, hvis det ikke handler om hvordan jeg kan få en fordel ud af det.
Inden du laver denne kontakt, så find ud af hvad der er vigtigt for mig og hvem jeg er. Når jeg så ved hvem du er, så kan du fortælle mig om dit produkt, og hvorfor du tror det vil være godt for mig.
3 - Sender du auto respons til alle der følger dig?
Når du får en ny følger på et socialt medie, så er det fordi du har skabt interesse om det indhold du deler.
Send endelig et tak til den nye forbindelse, men lad være med at sættet et helt automatiseret flow i gang.
Jeg vælger at følge dig fordi du er interessant, start i stedet for en personlig dialog og skab en relation til mig.
Det bliver kun endnu værre når det er personer som jeg kender godt, der starter deres automatiserede flow mod mig. Og misforstå mig ikke, jeg er fan at automation, specielt med e-mails. Men gør det personligt og rigtigt.
4 - Forventer du at hvem som helst er en mulig kunde?
Jeg har lige hentet en artikel du har skrevet. Jeg har selvfølgelig udfyldt alle mulige informationer for at få adgang til artiklen, men giv mig lige tid til at læse den færdig inden du ringer til mig.
At jeg læser din artikel, gør mig ikke nødvendigvis til et kundeemne. Vær tro mod dine målgrupper, og lad gerne nogle slippe for et opkald. Det kan jo også bare være en studerende, en konkurrent eller noget helt tredje der har hentet din artikel af ren interesse for emnet.
5 - Skylder kundeemnet dig et svar?
“Jeg sender lige beskeden igen, da jeg ikke var sikker på, du modtog min sidste besked.”
Har du også modtaget sådan en mail?
Ja jeg fik den, og ja jeg ignorerede den fordi det ikke var relevant.
Jeg skylder dig ikke et svar.
Og det bliver ikke bedre af, at du fortsætter på samme måde med et par mails mere.
Giv mig i stedet for et ring og hør hvor jeg står i forhold til din mail. Jeg lover så til gengæld at være ærlig, og sige at det ikke er relevant for mig.
Som sælger skal du kun være skræmmende og uhyggelig til halloween, men ikke i din salgsteknik. Brug din sunde fornuft hele året og skab værdi for dine kundeemner, så lover jeg dig at de gerne vil købe af dig.
Husk på, at dine kundeemner har lige så travlt som du selv har, de har mails, telefonopkald, møder og meget andet der fylder deres dagligdag op. Vær respektfuld over for deres tid. Jeg ved godt dit job er at skabe opmærksomhed, men gør det på en god måde, så du ikke bliver en halloween sælger.
Er du bange for at du skræmmer potentielle kunder væk? Så lad os hjælpe dig! Start med at booke 30 minutters gratis online sparring, så vi lige kan lære hinanden lidt at kende.