Et CRM system (Customer Relationship Management) er uden tvivl vigtigt, selv i små virksomheder.
Det tilfører enorm værdi, og er lige så vigtigt som at kunne sende en faktura. Selv de mest trofaste medarbejdere kan forlade virksomheden, men med et CRM system vil deres viden bestå.
En ny undersøgelse viser, at udnytter du potentialet i dit CRM system, så kan du øge salget med 29%. Der gælder naturligvis det samme for dit system, som for alle andre systemer, det er kun lige præcis så effektivt, som de data du fodrer det med.
Hvordan får du alle medarbejdere til at bruge systemet? Her er 5 tips til at bruge det effektivt og øge salget i virksomheden.
1. Hold det enkelt. Den fejl som de fleste virksomheder begår, er at gøre det mere kompliceret end nødvendigt.
Alle funktioner i systemet skal ikke nødvendigvis sætte op med det samme. Det vigtigste er:
- Kundeemne info.
- Hvad blev der talt om på seneste møde.
- Opfølgning og påmindelse for næste handling.
- Hvem har ansvaret for kunden.
- Forventet værdi i kroner.
2. Sørg for at det kan integreres med virksomhedens andre IT systemer. På den måde bliver det brugt, og mere slagkraftigt. Du undgår også dobbelt registreringer.
3. Træn, træn og træn. Igen og igen skal du træne medarbejderne i at bruge systemet. Vis dem hvordan de enkelt bruger CRM fra smartphones og tablets. Udvælg gerne en superbruger, der kan støtte kollegaerne i brugen og gå forrest i brugen af systemet. Lav evt. en intern konkurrence til månedens mest effektive bruger.
4. Hvis den enkelte medarbejder ikke har oprettet aktiviteten i CRM-systemet, er den aldrig sket. Enhver virksomhed bør bruge deres system som ”master” opbevaringssted for historikken. Som ejer eller leder af virksomheden skal du selvfølgelig også bruge jeres CRM system.
5. Sørg for at du kan trække værdi ud af dit CRM system. Hvem gør hvad, hvornår og hvorfor. Find ud af hvad der er vigtigt for dig at vide. Og mest af alt, hvordan kan du øge salget på den enkelte kunde?
Selv bruger jeg CapsuleCRM, det er enkelt og kan prøves gratis.
Er du endnu ikke kommet i gang med at bruge CRM, så lad mig hjælpe dig i gang. Ring gerne på 7020 8877 eller send mig en mail på [email protected]
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få guiden til mere CRM. Du tilmelder dig her