Hvor mange kundemøder har du i næste uge? Hvor mange flere ville du gerne have haft? En stor forudsætning for dit salg er, at du har kontakt med dine kunder. At du kender deres behov.
Book dine kundemøder selv.
Måske er du som mange af dine sælgerkolleger: Du er ikke begejstret for at booke møder. Mødebooking står faktisk ret langt nede på din liste med ting, som du gerne vil. Der er dog nogle helt klare fordele for dig og din kunde ved at du gør det selv. Du og kunden får den indledende dialog om behov og ønsker, så I til selve kundemødet kan gå direkte til sagen.
Mødebooking er ikke farligt – tværtimod
Jeg er fristet til at sige, at det kan være farligt ikke at tage hånd om din egen mødebooking. Du og din kunde skal have et særligt bånd. Din kunde skal være tryg ved, at du tilbyder ham de bedst mulige løsninger og at du forstår ham. Forestil dig, hvilke signaler du sender, hvis det er en 20-årig gymnasie-dropout, som ringer rundt til dine kunder for at booke dine møder med kunderne. Hvor meget grus kan det give i maskineriet?
Mødebooking – på den gode måde
Hvis du betragter mødebooking som en møgopgave, som bare skal overstås, så bliver det en møgopgave med møgresultater. Vælger du i stedet at se mødebookingen som en vigtig opgave, som bedst er i dine hænder, vil du opnå langt bedre resultater.
Udover at have gode tanker om at booke dine salgsmøder, er der andre ting, som du også med fordel kan tage med, når du booker møder med kunder:
- Vælg en positiv, interessevækkende åbningskommentar når din kunde besvarer dit opkald
- Kom til sagen – hvad kan du gøre for din kunde?
- Gør det tydeligt for kunden – hvad får kunden ud af det?
- Notér samtalen i dit CRM-system, så du har styr på behov, historik, aftaler og lignende.
Når du selv har stået for din mødebooking ved du, hvad det kommende kundemøde handler om. Du kan derfor være mere effektiv og løsningsorienteret. Til glæde for dig og din kunde.
Jo bedre mødebooking, jo bedre salgsresultater. Læs mere om om mødebooking