Effektiv opfølgning på kundemødet, giver dig større mulighed for at du får ordren. Følger du op?
Der mistes mange kunder og ordrer, på dårlig- eller ingen opfølgning. Hvor stærk er du til opfølgning?
Mange af kunderne hos SALGSCHEF|DK, har brug for hjælp til opfølgning. En af de stærkeste opfølgningsmetoder, er stadig at løfte telefonen og ringe til kunden. Spørg på status siden sidste møde.
Ligesom forberedelse til selve kundemødet, er det også vigtigt at være forberedt til opfølgningen. Så sørg for du har tingene du skal bruge foran dig. F.eks. kundens tilbud eller den seneste korrespondance.
Ventende kundeemner:
Du kender det sikkert godt. En del emner der “lige vender tilbage” eller “jeg skal lige tænke over det”. Du har leveret en fantastisk præsentation af dit fantastiske produkt, og så siger kundeemnet: “Tak for det, jeg vil lige tænke over det”.
Når kunden siger sådan efter en præsentation, så er det fordi du ikke har leveret særligt godt.
Hvad er det så der fejler? Er det dit produkt, er det pris, er det dig eller er det fordi han ikke har råd? Der rejser sig en masse spørgsmål.
Det eneste du skal gøre er at spørge: “Godt, hvornår har du tænkt over det?” – uanset svaret, så siger du: “Meget fint, så laver vi en ny aftale der, skal vi sige kl. xx:xx”.
Når du kommer tilbage til kontoret, så sender du en skriftlig bekræftelse på det nye møde i netop har aftalt. I mellemtiden er det vigtigt, du ikke kontakter kunden overhovedet. Gør du det, skyder du dig selv i foden og han aflyser måske.