Sådan tabte Maja en ordre til flere tusinde kroner.

I lørdags var jeg på jagt efter et par nye solbriller. Sommersæsonen står for døren og modellen fra sidste år trægte til at blive skiftet ud.

Jeg går igennem mit lokale shoppingcenter på jagt efter solbriller. Jeg har længe set mig varm på en speciel model, måske jeg kunne være heldig at finde den til en god pris.

Jeg havner hos en optiker, hvor de faktisk havde den model jeg gerne ville have.

Jeg nåede stort set kun ind i butikken, og straks var der hjælp fra Maja, en sød og smilende butikssælger. Sådan noget ligger jeg jo mærke til. så det var bestemt en god start.

Jeg fik hurtigt hjælp til at prøve de forskellige modeller jeg var interesseret i, og inden der var gået 5 min så havde jeg besluttet mig for et par solbriller.

Så langt var det en fornøjelse at være i butikken. Da vi kommer op til kassen, bliver jeg spurgt om jeg er kunde i forvejen, da de så giver 15% rabat.
(her var det fristende bare at sige ja)

Jeg svarer dog at jeg har været det for længe siden, men ikke er det længere. Maja der stadig er sød og smilende, mente hun stadig kunne finde mig i deres system. Og selv om det var 15 år siden jeg var kunde hos dem med kontaktlinser, så stor jeg stadig i kundekartoteket.

Fra nu af gik det ned af bakke.

Jeg sagde at så var jeg jo kunde, så jeg ville gerne have mine 15% rabat. Nu gjalt rabatten kun aktive kunder, som i forvejen købte noget. Fair nok sagde jeg til Maja, hvordan bliver jeg så aktiv kunde?

Maja forklarede trænet at det krævede at jeg enten havde købt briller eller kontaktlinser hos dem. Kort forklarede jeg Maja at jeg køber mine kontaktlinser hos en konkurrent, der tidligere lå i samme center. De var imidlertidig flyttet længere væk og det var lidt træls.
(for at sige det på godt jysk)

Nu udstrålede jeg alle de købssignaler jeg overhovedet kunne, men Maja havde mere travlt med at pille prisen af de nye solbriller jeg var ved at købe.

Efter et stykke tid siger jeg direkte til Maja.

"Nu venter jeg bare på at du forsøger at sælge mig et kontaktlinse abonnement."

Majas svar var: "Det gør jeg ikke, sådan er vi jo ikke. Men hvis du kan huske hvilke linser du bruger, så kan jeg se havd de koster hos os."

Tidligere havde jeg forklaret at det ikke kun var prisen der var afgørende, men også at de stadig lå i mit nærområde, modsat min nuværende leverandør.

Lettere opgivende betaler jeg for mine solbriller.
(som jeg er super glad for)

Lige inden jeg forlader butikken, giver Maja mig et kort, så  kan jeg jo ringe og bestille en tid til en synsprøve.

Jeg har haft mine nuværende linser i ca 3 år og betaler et par hundrede for dem hver måned. Egentlig er jeg tilfreds, bortset fra at den lokale butik lukkede. Havde Maja nu set alle mine købssignaler, så var jeg måske blevet loyal kunde hos hende de næste 3 år til en samlet værdi af over 7.000,- kr.

Her en uge efter, har jeg fået brugt mine nye solbriller en del. Men jeg har stadig ikke fået booket en tid. Derimod har jeg en tid hos min nuværende optiker, der ringede og sagde det var tid til en tjek.

Vil du optimere salget i din detailbutik, så læs mere om vores detail workshop. Her trænes personalet i at være dygtige sælgere, der ikke overser købssignaler.