Fem tips til god storytelling

Hvis der er noget vi kan være sikre på, er det at alle mennesker elsker en god historie!

Vi vokser op med godnathistorier, bruger lange nætter på at fortælle historier til vennerne – eller simpelt sagt; vi forsøger at tiltrække og engagere hinanden ved at fortælle historier. Så hvorfor ikke anvende storytelling til at nå dine potentielle kunder også?

Hvis du er god til at sælge din historie, kan du på den måde lede dine potentielle kunder mod det rigtige valg – og gøre dem til kunder. Men det er nødvendigt at anvende de rette storytelling teknikker.

Men hvorfor Storytelling?

Det kan måske virke omstændigt at arbejde med storytelling, da det kræver en del arbejde, så hvorfor overhovedet gå i gang? Gider mine kunder overhovedet høre på det? De kan vel bare læse produktbeskrivelsen, eller hvad?

I teorien har du ret – i hvert fald delvist! Men i praksis er det ikke nok. For at kunne sælge dine produkter, må dit content inspirere dine kunder – det kan være i form af anekdoter, citater eller overbevisende og engagerende kommunikation, som taler til netop dine potentielle kunder. Storytelling virker fordi det kan anvendes til at lede dine potentielle kunder hen imod den altafgørende beslutning om at købe.

Videnskaben er enig! Når nogen fortæller en historie, som på den ene eller anden måde engagerer, bliver oxytocin frigjort i hjernen, hvilket højner din interesse i, og tillid til historiefortælleren. Derfor giver det vist også sig selv, at potentielle kunder, som stoler på en person eller et brand, i sidste ende vil være mere tilbøjelige til at anvende netop dette.

Fra naturens side er vi mennesker sociale – og de fleste søger at høre til, eller skabe forbindelser. De har ikke kun brug for at kunne engagere sig i dig, de må også kunne knytte sig til dit produkt.

Storytelling Teknikker

Nu ved vi, at storytelling kan anvendes til at overtale kunden, men det er ikke nok at føje en tilfældig historie til dit content, hvis ikke du har en plan. Du må skabe den rette historie, anvende de rette ord – og helt overordnet: gøre historien relevant for formålet. Jeg har samlet nogle eksempler på storytelling teknikker her.

Gør kunden til helten i din historie

Det er ikke altid lige sjovt, men der er stadig en grund til at man siger ”kunden har altid ret”. Jo mere vigtig en kunde føler sig, jo mere sandsynligt er det også, at de køber et produkt. Alle historier må have en helt, og det hele skal helst ende lykkeligt – dette gælder også for din historie.

Man ser ofte at virksomheder gør produktet til historiens helt; på den måde kan produktet være det som redder kunden. Her tænker man at kunden er i nød, hvilket altså ikke får kunden til at føle sig godt tilpas.

I stedet kan du beskrive dit produkt som noget, der kan hjælpe kunden med at løse et problem, og herved slå to fluer med ét smæk: kunden føler sig vigtigt, og du beskriver samtidigt dit produkt som nærmest uundværligt – forestil dig at dit produkt er Kong Arthurs sværd i stenen.

 

Vær underholdende, men relevant

Selvfølgelig kan du fokusere på at underholde dit potentielle kunder for at få deres tillid, men du må undgå at blive set som en klovn. Humor er et vigtigt element når det handler om tillid, men du vil samtidig også gerne give dit potentielle kunder reel og værdifuld information om produktet.

Dine kunder skal helst føle, at de lærer noget, når de interagerer med dig, sådan at du udover at være sjov også er en vigtig ressource. Det kan derfor være gavnligt at anvende humor til at gøre opmærksom på dine salgspunkter.

Gør det personligt

Som mennesker foretrækker vi personlige historier frem for generiske salgsfremstillinger. Det er kun naturligt at vi søger at skabe en forbindelse til det som bliver os fortalt. Så i stedet for at fokusere på produktets specifikke kvaliteter, kan du have fokus på at fortælle kunden hvordan produktet kan være en fordel for dem.

Ved at fortælle historier om rigtige problemer, kan du ”sælge” produktet uden at blive set som insisterende eller upersonlig.

Anvend metaforer

Alle elsker en god metafor – så hvorfor ikke anvende dem i din storytelling? Det er givet, at du ikke skal forvandle hele historien til en metafor, men den rette metafor på det rette sted, kan hjælpe dine potentielle kunder til at visualisere produktet, og hvordan det eventuelt kan anvendes.

Den rette metafor kan medvirke til at dit potentielle kunder får en bedre forståelse for produktet, og se hvordan de kan få gavn af at anvende det. Dine potentielle kunder bliver således fordybet i produktets oplevelse – og dit salg vil stige!

Skab spænding og konflikt

Din kommunikation behøver ikke være en sæbeopera, men hvis du skaber spænding og konflikt, kan det udløse en følelsesmæssig reaktion hos dine potentielle kunder.

Prøv for eksempel at forestille dig et problem, hvor dit produkt er løsningen. Hvis historien giver en nem løsning på problemet, vil læseren kede sig, og altså ikke engagere sig følelsesmæssigt i hverken produkt eller historie. Som nævnt tidligere, må din kunde være historiens helt – og produktet må være det ultimative værktøj til at afhjælpe deres problemer.

Hvad har vi lært?

Storytelling er en god måde at engagere dine potentielle kunder på – jo mere du kan engagere dine kunder, des mere loyale vil de være i sidste ende. Så for at få salget til at stige, må du give dit brand mere personlighed – og naturligvis: knytte en god historie til produktet.

Det er vigtigt at have tålmodighed, men med tiden vil dit potentielle kunder uden tvivl blive mere engagerede, og du vil kunne se resultaterne på bundlinjen. Det kan være hårdt at arbejde med salgspitch og kommunikation herom, men med de rette metoder, kan du bestemt komme langt.